1800-tallets fargebruk

Farge er en del av bygningens stiluttrykk. På 1800-tallet kunne kalkpuss stå i sin naturlige fargenyanse eller være gjennomfarget. Fasader ble også malt. Da var kalkmaling vanlig.

Jord- og natursteinsfarger

Murgårder og villaer ble vanligvis holdt i lyse og mellomtoner av jordfarger som beige, okergult, grått og rødt. Grønnlige og lyse blågrå fasader ble også brukt. Idealet var fargene til finere naturstein.

Paulus plass 1 Foto: Charlotte Wiig/ Murbyen Oslo

Paulus plass 1 Foto: Charlotte Wiig/ Murbyen Oslo

Begrensende kontraster

Å ha fasadene i én farge var det vanligste gjennom hele 1800-tallet. Kontraster oppstod mest gjennom kombinasjoner av ulike materialer som puss, fasadetegl og bergarter. Slike materialkombinasjoner ble for alvor tatt i bruk på finere gårder fra 1880-årene.

Mot slutten av 1800-tallet ble det mote å fremheve sokkeletasjen med en mørkere farge. Lys varmgrått ble også tatt i bruk som kontrastfarge på fasadene.

Flotte fasader langs Markveien Foto: Bjørn Vidar Johansen/ Murbyen Oslo

Flotte fasader langs Markveien Foto: Bjørn Vidar Johansen/ Murbyen Oslo

Mørke vinduer og dører

Gjennom hele århundret ble vinduer og dører vanligvis malt i toner av brunt eller olivengrønt. Dørene kunne også ådres, det vil si males for å imitere finere tresorter.

Detaljert fasade på Pilestredet. Foto: Bjørn Vidar Joahnsen/ Murbyen Oslo

Detaljert fasade på Pilestredet. Foto: Bjørn Vidar Joahnsen/ Murbyen Oslo

Nysgjerrig på farger?

Norsk institutt for kulturminneforskning (NIKU) har foretatt en rekke fargeundersøkelser av murgårder i Oslo på oppdrag fra Byantikvaren og Riksantikvaren. Disse fargeprøvene er tatt fra Paulus´ plass 1 og Seilduks 10.

Dra til den fysiske utstillingen hos Fortidsminneforeningen Oslo & Akershus, på historiske Vøienvolden gård på Sagene for inspirasjon til farger!

 
Bjørn Vidar Johansen (f. 1971)

Kunsthistoriker med 1800-tallets arkitektur som særlig interessefelt.
Johansen har erfaring fra NIKU, Nasjonalmuseet, Kulturhistorisk museum og Naturhistorisk museum.
Siden 2004 har han ledet Museum for universitets- og vitenskapshistorie (MUV) ved Universitetet i Oslo.

Forrige
Forrige

Materialer og teknikker

Neste
Neste

Naturstein