Historisme

1850 - 1900

Publisert 04.03.2020
Tekst av Bjørn Vidar Johansen

Historisme er betegnelsen på en periode med et mangfold av historiske stiler. Bygningsarven i Oslo er en av Europas største og best bevarte fra denne perioden. Enhetlige bygningsmiljøer preger de fleste indre bydeler. Historismen er Oslos sjel – og arvesølv.

Arkitektene på denne tiden var svært bevisste på hvilke historiske stiluttrykk de mente egnet seg best for de ulike bygningstypene omkring i byen. Samtidig som husene skulle oppfylle samtidens behov, var dekor og utsmykking en selvsagt del av bygningene.

Å kombinere elementer fra flere stiler var vanlig på denne tiden. Ulike stiler ble tolket og satt sammen på nye måter. Sammen ga de helt nye uttrykk. Det er ikke alltid lett å definere hvilken stil de ulike bygningene har, men de vanligste i Oslo er nyrenessanse, nybarokk, nygotikk og en nyromansk stil som ofte kalles “rundbogenstil” etter sine tyske forbilder. Det var i Tyskland de fleste arkitektene fikk sin utdannelse.

 

Typiske trekk

Bygningskropp

Rektangulær, kvadratisk eller sammensatt. Karnapper, tårn, altaner og balkonger. Tak i forskjellige vinkler og utforminger.

Formfulle fasader i Niels Juels gate på Frogner. Foto: Bjørn Vidar Johansen/Murbyen Oslo

Fasadematerialer

Pusset eller upusset tegl. Glasert tegl, keramiske fliser. Kalkpuss, gips, portlandsement. Naturstein. Støpejern, smijern.

Vinduer

Ofte stående format, T-formet inndeling. Spisse, buede, avrundede eller fantasifulle utforminger. Dekorative sprosser, farget eller mønstret glass. Omramminger og dekorative felt i henhold til stilvalg.

T-formet inndeling av vinduer og dekorativ omramming i Nordahl Bruns gate. Foto: Bjørn Vidar Johansen/Murbyen Oslo

Dører

Tofløyet port/inngang inn til bakgård eller trapperom, enkeltdører. Dekorativt utformede dørblad i henhold til stilvalg. Vindusfelt med dekorativt sprosseverk og -glass. Portaler, utsmykkede døromramminger. Dekorative gittere av jern. Overlysvinduer.

Dekor

Mangfold av ornamenter, skulpturer og trekninger (linjer i pussen). Friser, bånd og felt med utsmykkinger. Konsoller, tannsnitt, kvadre (imitasjon av steinblokker i pussen). Spir, mønekammer, dekorativ bruk av jern.

Storslagen dekor på en murgård i St. Olavs gate 21A, blant annet med dekorative bånd og integrert skulptur av St. Olav selv. Foto: Bjørn Vidar Johansen/Murbyen Oslo

Farger

Ufarget kalkpuss. Kremhvitt, lys grått, beige, lys grågrønn, lys grårosa, lys oker, bruntoner. Etter hvert kraftigere kulører/kontraster.

Kjente bygninger i Oslo

  • Stortinget
  • Nationaltheatret
  • Victoria terrasse
  • Vestbanen

Strøk med historisme

  • Sentrum
  • Gamlebyen – Tøyen
  • Frogner
  • Grünerløkka
  • St. Hanshaugen

    ... og alle andre indre bydeler

Bjørn Vidar Johansen (f. 1971)

Kunsthistoriker med 1800-tallets arkitektur som særlig interessefelt.
Johansen har erfaring fra NIKU, Nasjonalmuseet, Kulturhistorisk museum og Naturhistorisk museum.
Siden 2004 har han ledet Museum for universitets- og vitenskapshistorie (MUV) ved Universitetet i Oslo.

Forrige
Forrige

Senklassisisme

Neste
Neste

Jugendstil